Ukmergės kraštotyros muziejuje saugomas atvirukas su Ukmergės arklių pašto stoties vaizdu. XX a. pr.

„Laiko atspindžiai Vilkmergės žemėje“, Kultūra, Naujausi

Ukmergės arklių pašto stotis

Važiuojant nuo Zarasų iki Kauno dėmesį patraukia pakelėje stovintys beveik prieš 200 metų statyti pastatai, kažkada priklausę carinės Rusijos pašto žinybai – pašto traktui Sankt Peterburgas–Varšuva. Prieš 190 metų, 1835-aisiais, Ukmergėje pastatyta arklių pašto stotis laikoma viena geriausių ir puošniausių pašto stočių to meto Lietuvoje.

Jau nuo XVI a. Lietuvoje veikė gerai organizuota pašto tarnyba, svarbiausiais keliais buvo vežamos pašto siuntos ir keleiviai. Keleivių patogumui, jų poilsiui ir nakvynei prie svarbiausių vieškelių pradėtos steigti smuklės, arklių keitimo punktai.

XIX a. antrame ketvirtyje, Rusijos imperijoje vystantis pramonei ir prekybai, ryšiams su užsieniu, Rusija vis labiau rūpinosi naujų modernių plentų tiesimu vakarinėse jos gubernijose. Vienas svarbiausių plentų buvo Sankt Peterburgas–Varšuva, kirtęs Lietuvos teritoriją. Plento ruožą Daugpilis–Kaunas planuota baigti įrengti 1833 m., bet sutrukdė prasidėjęs 1831 m. sukilimas. Todėl jis atidarytas tik 1836 m. vasarą.

Traktas buvo tiesiamas kiek įmanoma tiesesne linija. Važiuojamoji kelio danga buvo iš sutankinto žvyro, abipus iškasti gilūs grioviai, apsodinti medžiais, daugiausia beržais, kurių dalis išliko iki šiol. Kelio plotis visur buvo 6 sieksniai (12,78 m), tik Ukmergėje kelias siaurėjo, nes ėjo per jau užstatytą miesto centrinę gatvę, kurią praplatinti nebuvo galimybių.

193 varstų (205 km) pirmos klasės trakto Daugpilis–Kaunas statyba kainavo 1 mln. 225 tūkst. rublių arba apie 6 000 rublių vienam kilometrui. Naujasis, pats moderniausias tuo metu kelias turėjo didelę strateginę, politinę ir ekonominę reikšmę, darė įtaką Lietuvos ekonomikos kilimui, šalia jo esančių gyvenviečių vystymuisi. Dėl atsiradusio plento ėmė sparčiai augti, plėstis iki tol buvusios nedidelės ir nežymios Zarasų, Utenos, Jonavos gyvenvietės.

Kelių priežiūrai, saugojimui, keleiviams apsistoti, arkliams pakeisti reikėjo įvairių pastatų. Todėl, tiesiant Daugpilio–Kauno plentą, tuo pat metu statomi pašto stočių kompleksai su administraciniais ir gyvenamaisiais namais, pagalbiniais pastatais. Trakto pakelės pastatų planus rengė bei vietas statyboms parinko čekų kilmės Lenkijos architektas Vaclovas Ričelis (Wacław Ritchel). Įgyvendindamas savo projektus jis stengėsi pastatų kompozicijoje išryškinti Lietuvai būdingas architektūros detales: stočių namams pritaikė prieangio tipo portikus, primenančius kaimo trobų gonkus, ūkiniams trobesiams naudojo cemento, tinko ir skaldos mozaiką, tuo metu labai paplitusią Lietuvos architektūroje.

Tankiausiai, kas 7–10 varstų, stovėjo kelio prižiūrėtojų namukai, kuriuos Lietuvoje vadino „kašarkomis“. Juose gyveno kelius prižiūrintys, remontuojantys žmonės, kelio darbams paskirti kareiviai, samdyti darbininkai. Kelio apeiviai privalėjo prižiūrėti tvarką trakto keliuose, išlyginti duobes, nudažyti kelio ženklus, remontuoti tiltus ir pan.

Namus keleiviams apsistoti – karčemas – paprastai įrengdavo arklių pašto stotyse. Kartais karčemą statydavo atskirai. Ji atstodavo viešbutį ir valgyklą. Dažniausiai karčemas iš valdžios nuomodavo žydai.

Svarbiausi pakelės pastatai buvo arklių pašto stotys. Ruože Daugpilis–Kaunas–Virbalis arklių pašto stotys buvo Zarasuose, Degučiuose, Daugailiuose, Utenoje, Laužadžiuose, Staškūniškyje, Ukmergėje, Pageležiuose, Jonavoje, Turžėnuose, Kaune, Veiveriuose, Ąžuolų Būdoje, Marijampolėje, Vilkaviškyje, Virbalyje, Kalvarijoje.

Didžiausiose, pirmos klasės stotyse, buvo koridorinė kambarių išdėstymo tvarka, jų koridoriai ėjo išilgai ir skersai, t. y. kryžmine tvarka. Antros klasės stotyse korpusai buvo kuklesni, su 6 langais. Trečios klasės stočių pastatai buvo palyginti nedideli, su skersiniais koridoriais, kiekviename fasade po 4 langus. Prie kiekvienos stoties privalėta įrengti veją su gėlių lysvėmis priešais pagrindinį pastatą, takelius į kiemą reikėjo išgrįsti akmenimis ir t. t.

Ukmergės pašto stotis buvo pirmos, Jonavos – trečios kategorijos. Tiek vienos, tiek kitos iš šių stočių projektai Rusijoje laikytini pavyzdiniais. Pašto stotys veikdavo ištisą parą, jas uždarydavo tiktai nakčiai. 1851 m. duotas nurodymas prie kiekvienos pašto stoties vakare uždegti žibintus ir laikyti uždegtus iki ryto, kad matytų pravažiuojantieji.

Stotis paprastai aukcione išnuomodavo trejiems metams privačiam asmeniui, pasiūliusiam didžiausią kainą. Jis kasmet gaudavo tam tikrą valdiškų pinigų sumą, skirtą arklių pašarui. Pavyzdžiui, 1853 m. vieno arklio pašarui pirkti metams skirdavo 157 rublius ir 33 kapeikas. Nuomotojais dažniausiai tapdavo vietiniai dvarininkai arba pirkliai žydai, kurie išsinuomodavo vieną ar kelias pašto stotis.

Ukmergės arklių pašto stotis pastatyta 1835 m., tačiau vidus galutinai įrengtas 1836 m. pradžioje. 1835 m. rudenį, prieš pravažiuojant carienei, šiek tiek pakeistas pastato planas. Stoties pastatas du kartus kapitališkai remontuotas ir perstatinėtas XIX a., kelis kartus rekonstruotas XX a. Dabar čia įsikūrusi „Vilkmergės“ klinika.

Kadangi Ukmergėje kirtosi du dideli pašto traktai – Sankt Peterburgas–Varšuva ir Vilnius–Ryga, eismas per Ukmergę buvo intensyviausias, todėl jos pašto stotis buvo didžiausia tiek Daugpilio–Kauno ruože, tiek visoje Kauno gubernijoje. Jos statyba kainavo 66 460 rublių asignacijomis. 1844 m. pavasarį Ukmergės pašto stotis privalėjo turėti 57 arklius, tuo tarpu Kauno – 32 arklius, Turžėnų, Pageležių ir Jonavos – po 25 arklius. Ukmergės pašto stotyje arklių vis daugėjo. 1854 m. joje buvo 78, 1855 m. – 81, 1860 m. – 93 arkliai.

Iki XIX a. aštunto dešimtmečio Ukmergės pašto stotimi naudotasi labai intensyviai, pro ją keliavo didžiuliai keleivių ir prekių srautai. Iš Kauno į Sankt Peterburgą nuo 1840 m. pašto karietos – diližanai – per Ukmergę važiuodavo kasdien, išskyrus trečiadienius ir sekmadienius. Pirmadieniais ir ketvirtadieniais važiuodavo lengvieji diližanai, antradieniais ir penktadieniais – sunkieji, šeštadieniais – ekstra paštas. Kursuodavo ir dviviečiai tarantasai. 1857 m. per Ukmergės arklių pašto stotį pravažiavo apie 20 000 keleivių, kasdien į stotį atvykdavo apie 40 pravažiuojančiųjų. Buvo nustatytas toks ekstra pašto keliavimo greitis: plentu – 10 varstų per valandą, o paprastu keliu – 8 varstai per valandą (t. y. 10,7 ir 8,5 km per valandą). Kelionė kainavo 3 kapeikas už kiekvieną varstą (1 varstas = 1,07 km). Taip pat reikėdavo sumokėti už kėlimąsi keltais, arklių keitimą, ratų tepimą ir pan.

Atsiradus plentui Sankt Peterburgas–Varšuva, arklių pašto stotims bei prie jų esančių vietovių gyventojams atsirado dar vienas nemažas rūpestis – caro ir jo šeimos narių pravažiavimai iš Sankt Peterburgo į Varšuvą (o iš ten – užsienin) ir atgal. Kol nebuvo plento, carai važinėdavo pro Švenčionis ir Vilnių, Zarasų–Kauno ruožą palikdami šone. Dabar, trumpindamas kelią, caras dažnai net neužsukdavo į Vilnių, per Zarasus, Ukmergę, Kauną traukdamas tiesiai į Varšuvą. XIX a. viduryje reikalauta kiekvienam tokiam pravažiavimui visose pašto stotyse laikyti po 24 gerus pašto arklius pamainai.

1846 m. caro svitą sudarė 32 žmonės. Kiekvienai caro ar jo palydos karietai skirdavo atitinkamą arklių skaičių. 1846 m. caras su palyda važiavo dešimčia karietų su pakinkytais 52 arkliais, 1849 m. – septyniomis karietomis su 33 arkliais. 1860 m. rugsėjį iš Kauno į Daugpilį caro palyda vyko net su 20 ekipažų, pakinkytų 106 arkliais. Tuomet kiekvienoje pašto stotyje liepta turėti po 132 paruoštus arklius.

Jei eiliniai keliautojai nuo Zarasų iki Kauno keliaudavo dvi dienas, tai caras su geriausiais arkliais šį atstumą įveikdavo per 10 valandų. 1849 m. liepos 11 d. caras Nikolajus I, Zarasuose pasirodęs 10 val. 30 min., Kaune buvo 20 val. 30 min. (Ukmergę jis pasiekė 17 val. 45 min.). Paprastai tarpiniuose punktuose keičiant arklius, caras iš karietos nelipdavo. Kartais pakelėje jis sustodavo užkąsti.

Paprastai apie būsimą caro pravažiavimą pranešdavo iš anksto (prieš mėnesį ar kelis), kad pašto stotyse paruoštų gerus arklius pamainai, sutvarkytų stočių aplinką, išorę, vidų. Kiekviena didesnė stotis turėjo vadinamuosius „caro kambarius“ galimam caro poilsiui ar nakvynei. Tačiau nenustatyta, kad caras kada nors būtų nakvojęs kurioje nors Daugpilio–Kauno plento arklių pašto stotyje.

Kartais plentu vykstančius keleivius užpuldavo plėšikai. Ypač pavojingais laikyti ruožai tarp Pageležių ir Jonavos bei Jonavos ir Turžėnų stočių. Dar prieš pastatant plentą, 1824–1825 m. Jonavos ir Ukmergės apylinkėse siautėjo visoje Lietuvos Vilniaus gubernijoje garsėjusi jonaviečių brolių Krivočionokų gauja, kuriai sugauti teko sutelkti visas Ukmergės apskrities policijos pajėgas ir kariuomenę.

Arklių paštui trukdė ir atsiradę privatūs pervežėjai. 1860 m., vos įpusėjus geležinkelio Sankt Peterburgas–Varšuva statybai, Pašto departamentas jau turėjo žinių, kad privatūs pervežėjai vežioja keleivius nuo Prūsijos sienos iki Daugpilio, kuriame jau buvo geležinkelis, naudodami ne nuosavus ar samdytus, bet pašto arklius, gautus dėl padirbtų kelionės raštų („Padorožnų“) ar papirkus pašto stočių nuomotojus. Ukmergėje 1907 m. gyveno 16 vežikavimu užsiimančių žmonių.

Galutinai arklių paštą Ukmergės–Kauno ruože nusmukdė kelionių apribojimai Pirmojo pasaulinio karo metais ir 1916 m. pastatytas siaurasis Ukmergės–Jonavos geležinkelis. 1924 m. Ukmergės arklių pašto stotyje buvo 4 arkliai ir 5 vežimai.

Pagal istoriko Raimondo Ramanausko surinktą medžiagą parengė Loreta EŽERSKYTĖ

Palikite komentarą apie straipsnį

  • Geriau :
    pasirūpintu Geležinkelio stotimi. Baisenybė prie pagrindinio kelio
  • Magdutė :
    Mūsų meras Varnas gyvena ,, Kašarkoje".
  • Rinkėjas :
    Nerodykit straipsnio Augliui - inicijuos nugriovimą...

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto
traffix.lt

Žiūrėti kitas naujienas

Žiūrėti kitas naujienas

Žiūrėti kitas naujienas

Žiūrėti kitas naujienas