Asociatyvi nuotrauka.

Įvairūs

Traktorinės priekabos ir kelių inspektoriai: kokios baudos laukia be atitikties sertifikato?

Keliuose vis dažniau pasirodo ne tik automobiliai ar vilkikai, bet ir ūkininkų eksploatuojama žemės ūkio technika, ypač traktorinės priekabos. Nors jos dažniausiai naudojamos dirbant laukuose ar kroviniams pervežti vietos mastu, vis daugiau jų važinėja bendro naudojimo keliais, ypač derliaus sezono metu.

Ne visos šios transporto priemonės atitinka teisės aktų reikalavimus. Vienas pagrindinių pažeidimų, su kuriuo susiduria kelių transporto inspektoriai, traktorinės priekabos naudojimas be atitikties sertifikato. Ir ši klaida gali ūkininkui ar įmonei kainuoti ne tik baudą, bet ir dalį veiklos sustabdymo.

Šiame straipsnyje sužinosite:

  • Kodėl traktorinėms priekaboms būtinas atitikties sertifikatas.
  • Kokios priekabos laikomos pažeidžiančiomis įstatymus (jei neturi dokumento).
  • Kokią atsakomybę numato ANK už eksploatavimą be sertifikato.
  • Kokių finansinių ir teisinių pasekmių gali sukelti eismo įvykis su nelegalia priekaba.
  • Kaip įteisinti priekabą ir kokių veiksmų imtis, jei dokumentų nėra.

Kodėl svarbus atitikties sertifikatas?

Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos šalyse, kelių transporto saugumas reglamentuojamas ne tik vairavimo taisyklėmis, bet ir techninių priemonių tinkamumu. Tai reiškia, kad net žemės ūkyje naudojama technika, jei ji dalyvauja eisme, turi atitikti tam tikrus teisės aktų reikalavimus. Vienas iš svarbiausių dokumentų šiuo atveju – atitikties sertifikatas.

Kas yra atitikties sertifikatas?

Atitikties sertifikatas – oficialus dokumentas, kuris patvirtina, kad konkreti traktorinė priekaba atitinka nustatytus techninius, saugos ir eksploatacinius reikalavimus. Jis būtinas norint užtikrinti, kad technika gali būti saugiai eksploatuojama viešaisiais keliais.

Sertifikatas apima ne vieną aspektą: nuo stabdžių efektyvumo ir važiuoklės konstrukcijos iki apšvietimo sistemos, atšvaitų buvimo, krovinių tvirtinimo elementų ir net matmenų. Jo tikslas – garantuoti, kad priekaba nekels pavojaus nei ją tempiančiam traktorininkui, nei kitiems eismo dalyviams.

Kurios priekabos privalo jį turėti?

Pagal šiuo metu galiojančius Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso ir Kelių eismo taisyklių reikalavimus, atitikties sertifikatas yra privalomas visoms traktorinėms priekaboms, kurios naudojamos bendro naudojimo keliais.

Tai reiškia, kad šis dokumentas reikalingas:

  • naujoms priekaboms prieš registraciją;
  • naudotoms priekaboms, kurios buvo įsigytos be dokumentų arba importuotos iš užsienio;
  • savadarbėms konstrukcijoms, kurios buvo surinktos ne gamykloje;
  • modifikuotoms priekaboms, jei jų konstrukcija buvo keista po gamybos.

Net jei priekaba atrodo tvarkinga ir veikia puikiai – be atitikties dokumento jos eksploatacija keliuose laikoma neteisėta.

Kas nutinka, kai priekaba važiuoja be dokumentų?

Jeigu traktorinė priekaba dalyvauja eisme neturėdama atitikties sertifikato – tai traktuojama kaip pažeidimas, numatytas Lietuvos administracinių nusižengimų kodekse. Tačiau svarbu suprasti, kad pasekmės – ne tik formalios.

Priekabos, neatitinkančios reikalavimų, dažnai neturi efektyvios stabdžių sistemos, jų konstrukcija gali būti nestabili, o apšvietimas – nepritaikytas važiavimui tamsiuoju paros metu. Tokios transporto priemonės kelia realią riziką tiek traktorininkui, tiek kitiems eismo dalyviams, ypač važiuojant didesniais atstumais, blogu oru ar per gyvenvietes.

Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) duomenimis, dauguma techninių pažeidimų, užfiksuotų traktorinių priekabų segmente, susiję su savadarbėmis arba dokumentų neturinčiomis transporto priemonėmis. Kai kuriais atvejais inspektoriai fiksavo ne tik dokumentacijos trūkumą, bet ir pavojingą techninę būklę: susidėvėjusius guolius, neveikiančius žibintus, netvirtus rėmus.

Praktika rodo – pažeidimai dažnesni nei manoma

Dalis ūkininkų vis dar mano, kad jei važiuojama tik „kelis kilometrus“ iki kaimyninio lauko ar supirkimo punkto, sertifikatas nėra būtinas. Tačiau tai klaidingas požiūris. Įstatymuose nėra numatyta jokios išimties atstumui ar sezonui, jei transporto priemonė juda bendro naudojimo keliu.

Be to, dažnai traktorinės priekabos eksploatuojamos tamsiuoju paros metu, važiuojant per gyvenvietes ar susikertant su intensyvaus eismo keliais. Tokiais atvejais net ir vienas smulkus gedimas gali baigtis eismo įvykiu, už kurį atsakomybė teks ūkininkui.

Jei tokio įvykio metu paaiškėja, kad priekaba neturėjo atitikties sertifikato – draudimo išmoka gali būti nepritaikyta, o žalos atlyginimas teks iš asmeninių lėšų (net jei traktorininkas formaliai buvo nekaltas).

Nežinojimas – ne pasiteisinimas

Svarbu suprasti, kad inspektoriai dažniausiai netikrina priekabų be pagrindo. Patikrinimai vykdomi remiantis rizikos veiksniais: sezoniškumu, transporto srautais, regioniniais pažeidimų židiniais. Dėl to patikrinimų gali sulaukti bet kuris ūkininkas ar įmonė, kuri eksploatuoja priekabas intensyviai arba netvarkingai.

Jeigu inspektorius sustabdo traktorinę priekabą be sertifikato – tai automatiškai reiškia ne tik baudą, bet ir transporto priemonės išregistravimą arba nušalinimą nuo eismo iki kol bus sutvarkyti dokumentai.

Nežinojimas arba tikėjimas, kad „niekas netikrins“ – ne strategija, o rizika, kuri dažnai baigiasi daug brangiau nei priekabos įteisinimas ar atnaujinimas pagal reikalavimus.

Kokia atsakomybė taikoma pagal įstatymus?

Lietuvos administracinių nusižengimų kodeksas (ANK) numato aiškią atsakomybę už kelių transporto priemonių naudojimą be reikalingų dokumentų.

Pagal ANK 415 straipsnio 1 dalį, dalyvavimas viešajame eisme su technika, neturinčia atitikties sertifikato, užtraukia baudą nuo 100 iki 300 eurų. Jei pažeidimas padaromas pakartotinai – bauda gali siekti iki 600 eurų, taip pat gali būti taikoma transporto priemonės konfiskacija arba laikinas teisės naudotis kelių transportu sustabdymas.

Be to, jeigu eismo įvykio metu paaiškėja, kad viena iš transporto priemonių (šiuo atveju traktorinė priekaba) neturėjo sertifikato – draudimas gali būti netaikomas, o žala atlyginama iš asmeninių lėšų.

Kelių transporto inspekcija prie Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) 2024 m. pranešime nurodė, kad dažniausi atvejai, kai fiksuojami tokie pažeidimai, įvyksta būtent vasaros ir rudens mėnesiais, kai ūkininkai su priekabomis intensyviai važiuoja keliuose tarp laukų, sandėlių ir supirkimo punktų.

Kam ypač svarbu pasirūpinti dokumentais?

Ypač rizikinga eksploatuoti nelegalią priekabą yra tiems ūkininkams ar įmonėms, kurios teikia pervežimo paslaugas, veža krovinius kelių kilometrų atstumu ar naudoja techniką tamsiuoju paros metu.

Net ir nedidelis pažeidimas, pvz., netinkamas žibintų išdėstymas ar stabdžių neatitikimas. be atitikties dokumento automatiškai tampa baudžiamu.

Dėl to būtina pasirūpinti, kad:

  • traktorinė priekaba būtų užregistruota Regitroje;
  • būtų atlikta techninė apžiūra, jeigu to reikalauja modelis ar naudojimo būdas;
  • turėtumėte gamintojo sertifikatą arba gautumėte nacionalinį atitikties dokumentą, jeigu technika yra perdaryta ar savos gamybos.

Šiuos dokumentus galima gauti per atitinkamus akredituotus sertifikavimo centrus, kurie įvertina techninę būklę, stabdžių sistemą, apšvietimą ir konstrukcinius parametrus.

Kodėl rizikuoti neapsimoka?

Siekis sutaupyti perkant pigią, tačiau nedokumentuotą priekabą – gali atsirūgti ilgainiui. Tai ne tik tiesioginės baudos, bet ir reputacinė žala, ypač jei ūkininkas dirba su supirkėjais, kooperatyvais ar logistikos partneriais, kurie reikalauja technikos atitikimo reikalavimams.

Be to, priekabos be atitikties sertifikato negalima oficialiai parduoti ar registruoti, kol nebus atlikti visi būtini įforminimo veiksmai. Tai sumažina jos vertę ir mobilumą. Praktiškai tai tampa riboto naudojimo įranga, kurią galima eksploatuoti tik asmeninėse valdose.

Ką daryti, jei priekaba neturi dokumentų?

Jeigu šiuo metu naudojama traktorinė priekaba neturi atitikties sertifikato, būtina imtis veiksmų.

  • Kreiptis į techninės ekspertizės įmonę (jos įvertins, ar priekabą galima pritaikyti teisėtam eismui).
  • Sutvarkyti registracijos dokumentus (jei priekaba nėra įtraukta į jokią apskaitą).
  • Įdiegti reikiamus saugos elementus (žibintus, atšvaitus, stabdžių sistemas).
  • Gauti atitikties sertifikatą (kuris reikalingas registracijai ir eksploatavimui kelyje).

Nors šis procesas gali kainuoti nuo kelių šimtų iki tūkstančio eurų – tai daug mažesnė suma nei ilgalaikės baudos, nuostoliai avarijų atveju ar veiklos ribojimas.

Baudos, draudimo problemos, veiklos stabdymas – visa tai yra realūs padariniai tų, kurie ignoruoja reikalavimus. Kartu tai signalas, kad ūkininkų požiūris į technikos legalumą turi keistis – atsakomybė už kelių saugumą yra visų dalyvaujančiųjų pareiga.

Jeigu priekaba reikalinga tik ūkiui – pasirūpinkite jos įteisinimu. Jeigu planuojate ją naudoti plačiau – atitiktis privalo būti užtikrinta.

Palikite komentarą apie straipsnį

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto
traffix.lt

Žiūrėti kitas naujienas

Žiūrėti kitas naujienas

Žiūrėti kitas naujienas

Žiūrėti kitas naujienas