Iš kairės – D. Amankavičienė, V. Pulkauninkienė kursuose daug išmoko ir sužinojo.

Kultūra

Mokytis kartu naudinga ir prasminga

Daiva AMANKAVIČIENĖ,

Vida PULKAUNINKIENĖ

Dukstynos pagrindinės mokyklos mokytojos 

Inicijuodama projektą pagal Erasmus+ KA1 programą „Mokymas(-is) nuo A (mato) iki M (meno)“ Dukstynos pagrindinė mokykla siekia įgyvendinti strateginį savo veiklos tikslą, atitinkantį nacionalinės programos „Lietuva 2030“ prioritetus – saugioje daugiakultūrinėje aplinkoje ugdyti sumanią ir kompetentingą mokyklos bendruomenę, gebančią mokytis visą gyvenimą ir valdyti pokyčius europinės dimensijos kontekste. Atsižvelgiant į mokyklos veiklos kokybės išorės vertinimo ir vidaus įsivertinimo duomenis, mokykloje nuspręsta įgyvendinti dvejų metų trukmės mokymosi programą, kuri skirta mokytojams, norintiems įsisavinti naujus mokymo metodus ir įrankius, padedančius ugdyti visų mokinių kūrybiškumą, asmeninę ir visos bendruomenės europinę bei kalbinę kompetenciją.

Mokytis visą gyvenimą

Mokytojai, dalyvaudami „ERASMUS+ KA1“ projekte, turi galimybę įsijungti į kvalifikacijos tobulinimo veiklą, kuri vyksta vienoje iš mokymosi visą gyvenimą programoje dalyvaujančių šalių. Šia veikla sėkmingai pasinaudojo šių eilučių autorės – anglų kalbos mokytoja D. Amankavičienė ir istorijos mokytoja V. Pulkauninkienė, prasmingai praleidusios laiką Maltoje, kur gilinosi į tarpkultūrinius ir daugiakultūrinius tautų ryšius, pedagogikos ir metodologijos niuansus, tobulino anglų kalbos įgūdžius, keliavo po šalį ir susipažino su jos istorija, kultūra, švietimo sistema. Buvo įdomu palyginti ir įvairių šalių pedagogų darbo specifiką, darbo su mokiniais metodus. Smagu, kad Lietuva šioje srityje taip pat turi kuo pasididžiuoti: užsiėmimų metu dažnai išgirsdavome pagyrimus ir pritarimus mūsų pristatomiems mokymo metodams, veiklai.

Kaip vyksta mokymas?

Maltos vaikai nuo 3 iki 5 metų amžiaus priimami į vaikų lopšelį darželį. Mokslas privalomas nuo penkerių iki šešiolikos metų. Švietimo sistema padalinta į tris pagrindinius sektorius. Tai pradinį išsilavinimą, kuris tęsiasi nuo penkerių iki vienuolikos metų, vidurinį (nuo vienuolikos iki šešiolikos metų) bei aukštąjį. Maltoje labai didžiuojamasi, jeigu esi baigęs koledžą ar universitetą Didžiojoje Britanijoje. Nuo 1800 m. Malta buvo Didžiosios Britanijos kolonija, nepriklausomybę ji paskelbė 1964 m. Švietimo sistema čia sukurta panaši kaip britų. Net eismas vyksta taip pat kaip Britanijoje.

Mes lankėmės daugiakultūrinėje pradinėje mokykloje. Čia klasėse yra nuo aštuonių iki dešimt vaikų. Mokytojui pamokoje talkina vienas ar du pagalbininkai. Rūpinamasi vaikų saugumu ir privatumu, neleidžiama mokinių fotografuoti, mokyklos durys rakinamos. Moksleiviai dėvi uniformas.

Klasėse mokosi įvairių tautybių moksleiviai, todėl didelis dėmesys skiriamas imigrantų šeimoms. Pastatas senas, mokykla nerenovuota, tačiau ją puošia vaikų rankų pagaminti darbeliai. Direktorė pasakojo, kad visas būtinas kanceliarines prekes parūpina ji pati, ieškodama rėmėjų. Nei tėveliams, nei mokiniams tuo rūpintis nereikia.

Mokėsi ir dalinosi gerąja patirtimi

Kursai Maltoje vyko dvi savaites. Juose dalyvavo mokytojai iš Rumunijos, Turkijos, Slovėnijos, Čekijos, Gvadelupės, Lenkijos, Suomijos ir Lietuvos. Programa buvo intensyvi, temos aktualios visiems kursų dalyviams: apie skirtingas tautų kultūras, prietarus ir stereotipus, konfliktus ir jų sprendimo būdus, vertybines nuostatas, darbą su imigrantų ir emigrantų vaikais, tarpkultūrinio ugdymo veiksmingumą užtikrinančius veiksnius bei ugdymą įvairioje darbinėje erdvėje, požiūrio į savo šalį, tautą, kultūrą formavimo aspektus, etniškumą šiuolaikinėje visuomenėje ir tarpkultūrinių kontaktų užmezgimą, projektų rašymą.

Supratome, kad daug dėmesio skirdami tolerancijos ugdymui einame teisingu keliu. Nes tolerancija yra išeitis sprendžiant daugelį aktualių klausimų. Tie, kurie nuo nelaimių stiprėja, moka žodį BLOGIS pakeisti žodžiu GYVENTI. Šia nuostata galėtume vadovautis bet kurioje situacijoje.

Kursus vedė jaunos, energingos, kūrybingos ir šiuolaikiškos vadovės iš Rumunijos Caty ir Marilena. Mūsų nuomone, naudinga buvo tai, kad trumpos teorinės įžvalgos buvo iliustruojamos konkrečiais pavyzdžiais ir derinamos su interaktyviais užsiėmimais ir pertraukėlėmis. Mokymai mums padėjo iš naujo atrasti tarpkultūrinio švietimo temas, papildyti žinių bagažą svaresniais argumentais ir pavyzdžiais, padedančiais rengti diskusijas su mokiniais nepakantumo, diskriminacijos ir patyčių temomis. Kursuose įgytas teorines ir praktines žinias taikysime ne tik per pamokas ir (ar) klasės valandėlėse, kultūrų įvairovės ir lygių galimybių klausimais papildysime praktinių užsiėmimų ir pamokų turinį.

Dirbdami grupėse daug diskutavome su savo kolegomis, dalyvavome tautų popietėje, tobulinome komandinio darbo įgūdžius, užmezgėme tarpkultūrinius ryšius. Tokie mokymai skatina keistis patirtimi, išgirsti kitokias nuomones, leidžia atpažinti diskriminaciją ir per interaktyvius užsiėmimus asmeniškai išgyventi kitokias patirtis. Norėdami sėkmingai bendrauti su įvairių kultūrų ir kilmės žmonėmis, privalome išmokti žiūrėti į pasaulį iš daugelio skirtingų perspektyvų. Manome, kad svarbiausia – mąstyti globaliai, bet veikti lokaliai.

Maltos grožis

Maltos sala yra pačioje Viduržemio jūros širdyje, 90 km į pietus nuo Sicilijos ir 230 km į šiaurę nuo Afrikos. Nuostabus klimatas, krištolinio skaidrumo jūra, svetingi salos gyventojai, saugumas, senovinės šventyklos, aktyvus poilsis – visa tai, ko taip mums trūksta. Per dvi buvimo savaites nematėme gatvėse bėgiojančių, rėkaujančių vaikų, o ir suaugusieji dienas leidžia namuose gamindami drauge maistą, bendraudami ir žiūrėdami TV.

Malta nebūtų mums pasirodžiusi tokia patraukli, jei nebūtume pažinusios vietos gyventojų maltiečių. Juk būtent vietiniai ir kuria mūsų, atvykėlių, nuomonę apie šalį, jos kultūrą, papročius. Mus sutiko ir svetingai priėmė Dominon asociacijos „ERASMUS+“ komanda. Maloniu ir turiningu laisvalaikiu rūpinosi mūsų vadovės. Aplankėme Mdiną – „Tylųjį miestą“, kuris praeityje buvo Maltos sostinė, Valetą, salos sostinę, pietvakarinėje Maltos dalyje – natūraliai susiformavusius urvus, Gozo salą ir gražiąją Žydrąją Lagūną…

Kursai mums paliko ne tik neišdildomus įspūdžius apie Maltą. Jie paskatino dar labiau puoselėti profesinę aistrą, talentą ir pačias drąsiausias svajones, nepasiduodant abejonėms. Viskas, ką darome, turi būti atliekama visų labui. Nereikia dairytis į kitus, geriausia susitelkti į save. Patartume ir kitiems atsikratyti bet kokių nuodingų emocijų – pavydo, baimės, pykčio. Taip pat kursuose įsitikinome, kad gyvenime svarbiausia aplenkti save, o ne kitus.

Palikite komentarą apie straipsnį

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto
traffix.lt

Žiūrėti kitas naujienas

Žiūrėti kitas naujienas

Žiūrėti kitas naujienas

Žiūrėti kitas naujienas