Aikštelėje senos padangos laikomos nuo 2011 metų.

Aktualijos, Naujausi

Ar esame saugūs sukauptų padangų kaimynystėje?

Loreta EŽERSKYTĖ

Po gaisro, kilusio Alytaus padangų perdirbimo gamykloje, su baime žvelgiame į bet kurią krūvą senų padangų. Ypač neramu, jei šios atliekos sukrautos netoli gyvenamųjų namų, gamybinių pastatų, garažų.

Ukmergiškiai bene dešimtmetį stebi, kaip grėsmę keliančios senos padangos sandėliuojamos netoli Žiedo gatvės, apleistoje teritorijoje tarp Uk-mergės autobusų parko ir privačių garažų. Pasidomėjome, ar saugu čia laikyti šias atliekas.

 

Suvežė iš viso rajono

Rajono savivaldybės administracijos Viešosios tvarkos ir aplinkosaugos skyriaus vedėjas Aidas Dutkus papasakojo, kad į valstybinėje žemėje esančią teritoriją padangos pradėtos vežti 2011–2012 metais.

„Pradėjus tvarkyti užterštus plotus ir visame rajone rinkti pamiškėse, pagrioviuose, prie apleistų pastatų sukauptas, vandens telkiniuose paskandintas senas padangas, buvo nuspręsta laikinai jas suvežti į nenaudojamą teritoriją, esančią šalia Ukmergės autobusų parko. Iš čia šios atliekos buvo gabenamos utilizuoti“, – aiškino vedėjas.

Po kelerių metų pastebėta, jog tik spėjus dalį sukauptų padangų išvežti, jų vietoje atsiranda naujos ir dar didesnės krūvos. Teko imtis priemonių, kad aikštelė būtų apsaugota nuo piktavalių ir teršėjų, kad čia negalėtų patekti ir atliekomis atsikratyti visi norintys.

Padangų kiekis mažėja

Viešosios tvarkos ir aplinkosaugos skyriaus vedėjo duomenimis, nuo 2012 iki 2019 metų rajono savivaldybė, įvykdžiusi viešuosius pirkimus, utilizuoti išgabeno 757 tonas surinktų padangų, kurias savavališkai išmetė gyventojai, autoservisai, kitos įmonės.

„2013 metais iš rajono išvežta 115 tonų, 2014-iais – 77, 2015-iais – 131, 2016-iais – 55, 2017 metais – 230, pernai – 100 tonų senų padangų. Šiemet perdirbimui kol kas iškeliavo 80 tonų padangų, tačiau įvykdžius pirkimą jį laimėjusi Elektrėnuose registruota UAB „Ekobazė“ įsipareigojo iš viso išvežti 280 tonų,“ – skaičius vardijo A. Dutkus.

Pašnekovas pastebėjo, kad per minėtąjį laikotarpį nenaudojamos padangos buvo vežamos utilizuoti ne tik į Lietuvoje, Akmenėje, Alytuje, Šiauliuose, kituose miestuose esančias įmones, bet ir į Lenkiją.

„Senų padangų būtume visiškai atsikratę ir jų saugojimo aikštelę ištuštinę, jei nebūtų problemų jas priduoti. Visoje šalyje yra susikaupę didžiuliai jų kiekiai, todėl stringa padangų priėmimas. Štai, pavyzdžiui, 2016-iais dėl šios priežasties net pusę metų iš rajono nebuvo išvežta sukauptų senų padangų. Tačiau dabar situacija gerėja…“ – optimistiškai kalbėjo A. Dutkus.

Nepaisant to, kad pastarąsias kelias savaites padangos nėra vežamos, aikštelėje jų kiekis ženkliai sumažėjęs. Preliminariais skaičiavimais, čia jų galėtų būti sukaupta ne daugiau kaip 100 tonų.

Realaus pavojaus nekelia?

A. Dutkus mano, kad sandėliuojamos senos padangos nei aplinkai, nei gyventojams realaus pavojaus nekelia.

„2016-iais, kai krūvos buvo nepalyginamai didesnės, šios atliekos galėjo kelti rimtą pavojų. Atsižvelgiant į Valstybinės priešgaisrinės priežiūros inspektorių nurodymus, padangos dabar sukrautos pagal nustatytus reikalavimus. Jei šioje atviroje teritorijoje ir kiltų gaisras, jį užgesinti nebūtų sudėtinga“, – mintimis dalijosi Viešosios tvarkos ir aplinkosaugos skyriaus vedėjas.

Aikštelė – ugniagesių akiratyje

Ukmergės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos viršininkas Dainius Vyšniauskas patikino, kad teritorija, kurioje rajono savivaldybė laikinai saugo iš viso rajono surinktas senas padangas, yra nuolat ugniagesių stebima.

„Pagal reikalavimus sukrautos padangos savaime užsidegti negali. Jei jas kažkas padegtų, tikiuosi, jog užgesinti tokį gaisrą ilgai neužtruktų. Skirtingai nei Alytaus nelaimės atveju, čia atvira teritorija, arti nėra pastatų, be to, netoli yra vandens šaltinis“, – sakė tarnybos vadovas.

Griežtinama kontrolė

Pasak D. Vyšniausko, Ukmergės priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba artimiausiu metu numato rengti akciją, kurios metu bus lankomos įmonės, kuriose sandėliuojamos padangos. Gaisrininkai domėsis, ar laikomasi nustatytų priešgaisrinės priežiūros reikalavimų.

„Mūsų turimais duomenimis, rajone legaliai dirbančių tokio pobūdžio didelių įmonių nėra. Anksčiau apleistuose pastatuose buvo aptinkama nelegalių autoservisų, čia įsikurdavo automobilių ardytojai. Dabar jų gerokai sumažėjo. Tačiau akcijos metu bus skiriamas dėmesys ir nelegalią veiklą vykdantiems gyventojams bei įmonėms. Jei aptiktume pažeidėjų, jiems įstatymo tvarka numatytos baudos,“ – kalbėjo vadovas.

Padangos perdirbamos

Europos padangų ir gumos gamintojų asociacija skelbia, jog senojo žemyno šalys surenka ir perdirba 94 proc. naudotų automobilių padangų. Apie 1,9 mln. tonų senų padangų buvo panaudota kaip žaliava įvairiems gaminiams. Daugiausia (75 proc.) panaudotų senų padangų Europos šalyse buvo sumalta į gumos granules, kurios naudojamos įvairių gaminių gamyboje.

Dar 1,1 mln. tonų netinkamų naudojimui padangų panaudota energijai gauti. 81 proc. visų šių padangų buvo sudeginta cemento gamybos krosnyse, o likusi dalis (19 proc.) nukeliavo į miestų šildymo sistemas ir elektrines.

Stambiausius automobilių ir jų dalių gamintojus bei importuotojus Lietuvoje vienijanti Gamintojų ir importuotojų asociacija pripažįsta, kad Europos šalių pasiektas 94 proc. naudotų padangų perdirbimo rodiklis, palyginti su Lietuvos rodikliu, yra ganėtinai aukštas.

Mūsų šaliai pasiekti Europos lygį sunku, nes dėl teisės aktų spragų ne visi gamintojai ir importuotojai realiai finansuoja visų rinkai patiekiamų padangų sutvarkymą.

AUTORĖS nuotr.

Palikite komentarą apie straipsnį

  • Vaikėzas :
    kai padegsim, žiūrėsim ar teisingai sukrautos
  • Milda :
    savivaldybė "laikinai" saugo 9 metus, pagal reikalavimus sukrauta, tai kokie ten reikalavimai bet kaip sumesta, arti nėra pastatų, gyvenam mažiau nei 100 metrų nuo ten, privatus namai stovi. ir naivu tikėtis "jog užgesinti tokį gaisrą ilgai neužtruktų"
  • jurgis :
    kam meluot sukrautos .ismetytos