Iš kartono lapų buvo pagamintas roboto prototipas.

Jaunimas

Gimnazijos moksleiviai pasiryžę sukonstruoti robotą

Antano Smetonos gimnazija kartu su partnerėmis – Koperio vidurine technikos mokykla iš Slovėnijos bei Budapešto mechatronine vidurine profesine mokykla iš Vengrijos – dalyvauja švietimo mainų paramos fondo programos „ERASMUS+“ KA229 bendrojo ugdymo mokyklų mainų partnerysčių projekte „Rūšiuokime robotų pagalba“ (angliškai „Let‘s Robot Waste“). Šio projekto esmė – kiekvienoje mokykloje sukurti robotą, kuris rinktų ir rūšiuotų atliekas. Praėjusių metų pabaigoje šeši Antano Smetonos gimnazijos moksleiviai bei trys mokytojai viešėjo projekto koordinatorių mokykloje Slovėnijoje, kur vyko mokymai, praktiniai užsiėmimai, ekskursijos.

Tarptautiniame projekte „Rūšiuokime robotų pagalba” iš viso dalyvauja 12 gimnazistų ir keturi mokytojai – projekto koordinatorė anglų kalbos mokytoja Daiva Vaišvilienė, anglų kalbos mokytoja Audra Mockienė, biologijos mokytoja Elvyra Kriaučiūnienė ir informacinių technologijų mokytojas Audrius Valašinas.

Kaip pasakojo mokytoja D. Vaišvilienė, imtis tarptautinio projekto paskatino gimnazijos direktorius Adolfas Girdžiūna. Kadangi ukmergiškiai jau pažinojo Koperio vidurinės technikos mokyklos direktorių Iztok Drožiną, su kuriuo draugavo nuo anksčiau kartu vykdyto projekto, slovėnai ir šįkart į veiklą įtraukė gimnazistus iš Ukmergės

„Nors projekte „Rūšiuokime robotų pagalba“ dalyvauja specializuotos mokyklos, turinčios techninę pakraipą, partneriai patikėjo mumis, kad pajėgsime sukurti robotą“, – džiaugėsi įstaigos direktorius A. Girdžiūna.

„Manėme, kad šis projektas bus paprastesnis, tačiau ir slovėnai, ir vengrai mus nuramino bei patikino, jog ir mes galime pasiekti užsibrėžtą tikslą“, – sakė projekto koordinatorė mokytoja D. Vaišvilienė.

Gimnazistams iki 2020-ųjų pavasario teks sukurti kalbantį, balsą atpažįstantį, mokantį angliškai pasakyti „ačiū“, koridoriais važinėjantį, plastiką, popierių ir bioatliekas rūšiuojantį robotą-šiukšliadėžę.

Taip pat ukmergiškiai turės pristatyti internetinį tinklalapį, kuris padės susišnekėti su robotu. Pavyzdžiui, kompiuteryje ar telefone bus galima matyti jo vietą, kaip veikia baterijos, kiek per dieną robotas surinko šiukšlių ir pan. Projekto dalyviams teks sumontuoti ir išmaniąją videokamerą,

Tačiau šio projekto tikslas – ne tik galutinio produkto pristatymas, bet ir mokyklos bei vietos bendruomenės sąmoningumo apie aplinkos ir atliekų tvarkymą ugdymas, skatinimas rūšiuoti, mokinių ir mokytojų informacinių technologijų ir programavimo įgūdžių tobulinimas dirbant SolidWorks programa ir kuriant išmanią šukšliadėžę-robotą, interneto platformą projektui, vaizdo įrašus su mokomąja medžiaga bei ruošiant lankstinuką keturiomis kalbomis su patarimais apie atliekų tvarkymą.

„Šis projektas taip pat padės tobulinti anglų kalbą, kuria bendraujama su partneriais, be to, projekto veiklos formuos komandinio darbo įgūdžius“, – projekto tikslus vardijo D. Vaišvilienė.

Praėjusių metų spalio mėnesį vyko pirmoji virtuali vaizdo konferencija, kurios metu gimnazistai susipažino su Vengrijos ir Slovėnijos projekto dalyviais, demonstravo savo darbą, diskutavo aktualiais veiklos klausimais. Moksleiviai susiskirstė į šešias mišrias tarptautines grupeles, kurių uždavinys buvo sukurti projekto logotipą ir roboto eskizą. Laimėtojai balsuojant išrinkti susitikimo Slovėnijoje metu.

Prieš bendrą susitikimą projekto dalyviams surengtos dvi virtualios pamokos. Pirmos pamokos metu mokytojas iš Slovėnijos mokė dirbti kompiuterizuoto projektavimo ir modeliavimo SolidWorks programa, kurios pagalba kuriamas robotas, modeliuoti. Antrąją pamoką „Atliekų tvarkymo ekologiniai ir ekonominiai aspektai“ parengė ir vedė ukmergiškiai. Biologijos mokytoja E. Kraučiūnienė nagrinėjo atliekų atsiradimo ir jų tvarkymo ekologinius bei ekonominius aspektus, skatinant jaunų žmonių iniciatyvas ir gebėjimą savarankiškai kelti bei spręsti atliekų tvarkymo problemas.

Gruodžio 9–15 dienomis šeši gimnazistai Paulius Gilvidis, Paulius Savickas, Martynas Dolmantas, Vytautas Glazauskas, Kamilė Samusiovaitė ir Smiltė Karvelytė bei mokytojai E. Kriaučiūnienė, D. Vaišvilienė ir A. Valašinas dalyvavo Koperio mieste vykusiame projektiniame susitikime.

Kaip pasakojo iš kelionės grįžę ukmergiškiai, visas dienas vyko intensyvūs užsiėmimai, kurie trukdavo apie 6 valandas. Taip pat projekto dalyviai turėjo galimybę susipažinti su Slovėnijos kultūra, pasivaikščioti po Koperį. Nei vaikams, nei mokytojams ši kelionė, apgyvendinimas ir maitinimas nieko nekainavo.

Kalbinti gimnazistai džiaugėsi galimybe susipažinti su projekto partneriais, bendru darbu, kuris, jų nuomone, buvo labai naudingas.

Kaip pasakojo Smiltė, roboto kūrimas labai suvienijo, be to, visi išmoko dirbti SolidWorks programa: „Susipažinau su kompiuterine programa, kurią naudojame konstruodami robotą, todėl įgytas žinias galiu dabar panaudoti ir gyvenime. Taip pat įgijau daug naujų draugų, patirties.“

Jai antrino ir Kamilė: „Per penkias viešnagės Slovėnijoje dienas sukūrėme roboto, kuris padėtų rinkti ir rūšiuoti atliekas, maketą. Bendri užsiėmimai suteikė galimybę patobulinti techninius informacinių technologijų įgūdžius, pasimokyti anglų kalbos, įgyti naujų žinių.“

„Mes kūrėme roboto, veikiančio kaip mobili šiukšlių dėžė, dizainą – nuo bendros idėjos iki smulkiausių mechanizmų, – pasakojo P. Savickas. – Kartu su draugais iš Slovėnijos ir Vengrijos pirma ant popieriaus, vėliau kompiuteryje, naudodamiesi trimačio modeliavimo programa, braižėme roboto dizainą, o vėliau iš kartono lapų gaminome jo prototipą. Šis projektas patobulino mechanikos, fizikos, elektronikos, programavimo ir braižybos žinias, dar labiau padėjo suvokti šiukšlių rūšiavimo svarbą.“

„Pradėjome kurti komunikaciją tarp roboto ir internetinio puslapio, naudojant WiFi ryšį“, – pridūrė P. Gilvidis.

„Grupė, kurioje aš dirbau, kūrė roboto vidaus struktūrą ir jos mechanizmus. Sunkiausias iššūkis buvo sugalvoti kuo pigesnį ir patogesnį šiukšlių dėžės atsidarymo mechanizmą“, – įspūdžiais dalinosi Martynas.

„Viešnagės metu būta visko – nuo pažinties su bendraamžiais bei dėstytojais, nauja kultūra, iki darbų, pasiskirsčius į komandas ir individualiai. Tai buvo napamirštama patirtis“, – pridūrė Vytautas.

Šį rudenį, spalio mėnesį, antras projekto vykdytojų susitikimas planuojamas Budapešte. Vengrijoje moksleiviai turės pristatyti jau judantį robotą. Kadangi gali iškilti įvairių problemų, tektų sprendinius tobulinti, projekte yra numatytas bandomasis laikotarpis. Po jo, kitų metų balandžio pabaigoje, Lietuvoje, Ukmergėje, jau vyks finalinis renginys.

Projekte dalyvaujantys Antano Smetonos gimnazijos mokytojai bei įstaigos direktorius A. Girdžiūna tiki, jog gimnazistai susidoros su šia užduotimi ir jau kitais metais visiems pristatys pačių sukonstruotą robotą.

„Šiuo metu ieškome pagalbininkų. Jau bendravome su komunalinių atliekų surinkėjais – UAB „VSA Vilnius“, kurie geranoriškai pažadėjo įsijungi į mūsų vykdomą projektą. Bendrovės atstovai gimnazistams skaitys paskaitas apie atliekų rūšiavimą. Kadangi kuriant robotą mums bus reikalinga gamybos bazė, bendradarbiauti žadame su Technologijų ir verslo mokykla. Prireiks ir lazerinių pjovimo staklių, dėl kurių tariamės su UAB „Antara“, kitomis įmonėmis“, – apie būsimą gamybos procesą pasakojo gimnazijos direktorius A. Girdžiūna.

Jei gimnazistams pavyks sukurti tikrą robotą, jie savo gaminį pasiryžę pademonstruoti visoms rajono mokykloms, darželiams, pristatyti visuomenei.

Ukmergiškiai viešnagės Slovėnijoje metu.

Projekto dalyviai dirbo grupėmis.

Palikite komentarą apie straipsnį