G. Taicas (kairėje) parodė rečiau lankomas Vilniaus vietas.

Jaunimas

Gyva pamoka Šiaurės Jeruzalėje

Agata PAKĖNAITĖ

Dukstynos pagrindinės mokyklos 8c klasės mokinė, TUC narė

Vieną gražią gruodžio mėnesio popietę mes, Dukstynos pagrindinės mokyklos Tolerancijos ugdymo centro (TUC) nariai, vykome į Vilnių susitikti su žydų bendruomenės nariu Geršonu Taicu. Jis sutiko mus pavežioti po senamiestį ir supažindinti su iškiliomis žydų bendruomenės asmenybėmis.

Kelionę pėsčiomis pradėjome nuo Vilniaus gynybinės sienos, kur XVII a. pirmoje pusėje šalia Subačiaus vartų buvo pastatyta bastėja. Tai buvo gynybinis statinys, susidedantis iš bokšto, artilerijai skirtos pasaginės dalies bei juos jungiančio tunelio.

Paėjus kiek toliau nuo bastėjos, atsivėrė nuostabus miesto ir jo apylinkių vaizdas, kitoks negu iš kitų vietų, nes kitur Vilnius atrodo prigrūstas pastatų, o čia sostinė atrodo didingai, plyti tarsi lygumoje, ir aiškiai lyg ant delno regėti kiekvienos bažnyčios bokštas.

Strazdelio gatvėje aplankėme svarbiausią Romų spaustuvę, kur buvo spausdinamos beveik vien religinės knygos. Čia susikūrus akcinei bendrovei, imta leisti senosios žydų raštijos paminklus, žydų religijos, mokslo, tautotyros, buities knygas.

Pabuvome prie pastato, kuriame mokėsi Jascha Heifetzas – vienas garsiausių XX a. smuikininkų, dažnai vadinamas smuiko karaliumi arba XX a. Paganiniu. Jis grojo Stradivarijaus, Gvarnieri smuikais. Jo gimimo šimt-mečiui pažymėti Vilniuje, greta Prezidentūros, atidengta memorialinė lenta, surengtas pirmasis tarptautinis J. Heifetzo smuikininkų konkursas.

Neakivaizdžiai susipažinome su Romain Gary – garsiu XX a. prancūzų rašytoju, lakūnu, diplomatu ir režisieriumi. Jis Vilniuje privačiai mokėsi kalbų, dainavimo. Sukūrė daugiau nei 30 literatūros kūrinių, savo romanuose pasakoja apie gyvenimą Vilniuje, karo kovas. Taip pat R. Gary rašė scenarijus kino filmams. Jis dukart laimėjo Gonkūrų premiją. 2007 m. J. Basanavičiaus gatvėje R. Gary pastatytas paminklas.

Lankėmės dailininkės Aušros Teresės Tuminaitės-Kučinskienės bute, kuris pastatytas 1910 m. Šiame name gyveno garsūs žydai. Autorė sukūrė trijų dalių paveikslą „Šventojo Popiežiaus malda Aušros vartuose“. Jis nutapytas ant lino individualia batikos technika ir skirtas popiežiaus Jono Pauliaus II apaštalinės kelionės į Lietuvą dešimtmečiui paminėti. Autorės darbą apžiūrėjome Šv. Teresės bažnyčioje.

Kelionę po senamiestį baigėme prie Aušros Vartų koplyčios su garsiuoju Švč. Mergelės Marijos paveikslu.

Kažkada Šiaurės Jeruzale vadintas Vilnius po truputį susigrąžina prarastąją kultūros dalį. Pernai Vilniuje oficialiai atidaryta pirmoji Izraelio ambasada Lietuvoje, duris atvėrė ir nauja košerinio maisto kavinė „Beigelių krautuvėlė“. Lankėmės ir mes šioje kavinėje, kur pagal judėjų taisykles gaminamas košerinis maistas, įvairūs tradiciniai saldumynai. Sužinojome, kad „beigelis“ – tradicinis Europos žydų, jidiš kultūros kulinarinis gaminys – ,,baronka“, kuri iškepta gali būti pjaunama pusiau ir daromas sumuštinis. Rašoma, kad beigelis simbolizavo ,,gyvenimo ratą“, nes yra apvalios formos.

Ši ekskursija mums tapo dar viena gyva istorijos pamoka, kurioje kiekvienas atradome, pažinome ir įsitikinome, kokios aukštos kultūros ir išsimokslinimo buvo žydų tautybės žmonės, garsinę Vilnių. Nuoširdžiai dėkojame mūsų gidui G. Taicui ir Žydų bendruomenei už šią pažintinę kelionę.

Palikite komentarą apie straipsnį

• Anonimas :
    šaunuolė mokytoja ir visi mokiniai...