Vygantas karo laikų mašiną savo rankomis konstravo pusantrų metų.

Naujausi, Žmonės

Entuziastas Antrojo pasaulinio karo laikų šarvuotį sukonstravo savo garaže

Ar kada nors esate matę privataus namo kieme stovinčią autentišką Antrojo pasaulinio karo laikų techniką? Krekšlių mikrorajono gyventojų akį pastaruoju metu traukia viename nuosavų namų kieme esantis šarvuotis.

Ši unikali transporto priemonė yra Antrojo pasaulinio karo laikų vokiečių šarvuotis SD KFZ 247B, kurį savo rankomis nuo nulio sukonstravo „Miško brolių“ klubo narys, ukmergiškis Vygantas.

Karininkų transporto priemonė

Karo metu ši išskirtinai vokiečių karininkų transporto priemonė buvo naudojama žvalgybai. Ji buvo aprūpinta lengva ginkluote – ant stogo įmontuojamu kulkosvaidžiu MG-42. „Šarvuotis atvažiuodavo į mūšio lauką, nusileisdavo viršaus tentas, karininkai išsitraukdavo žemėlapius, buvo suplanuojami artimiausi veiksmai ir išvažiuojama. Kovose šis automobilis nedalyvaudavo“, – sakė Vygantas.

Šio šarvuočio ekipažą sudarydavo šeši žmonės: du karininkai sėdėdavo gale, vairuotojas su radistu – priekyje, o kulkosvaidininkas ir jo pagalbininkas – stovėdavo.

Vokiečių šarvuotis SD KFZ 247B yra dabartinių šarvuočių protėvis. Jis padiktavo pagrindinius balistinius principus tokio tipo ateities mašinoms.

Geriausias pasaulyje

„Kiek man pavyko sužinoti iš Bundesvero (Bundeswehr – Vokietijos ginkluotosios pajėgos, – aut. past.) archyvų bei bendraujant su vokiečiais, šių modelių buvo sukonstruota 58 vienetai. Teigiama, kad 54 mašinos buvo pagamintos oficialiai, o 4 tokie šarvuočiai buvo rasti subombarduoti gamykloje Hanoveryje“, – sakė pašnekovas.

Šiuo metu nėra išlikusio nė vieno šio modelio originalo. Tokių atkurtų mašinų pasaulyje yra tik trys.

Antrojo pasaulinio karo laikų vokiečių šarvuotis SD KFZ 247B.

Antrojo pasaulinio karo laikų vokiečių šarvuotis SD KFZ 247B.

Ukmergiškis, kaip ir visi atkūrusieji šį šarvuotį, naudojo tą pačią strategiją – analizavo senas fotografijas, jas apdorojo specialiomis kompiuterinėmis braižybos programomis. Vygantas buvo surinkęs apie 50 šios karo mašinos nuotraukų. Tikslius šarvuočio išmatavimus buvo bandoma atkurti pagal fotografijose šalia mašinos stovėjusius žmones. Anot pašnekovo, kiti tokį pat šarvuotį atkurti bandę konstruktoriai neatkreipė dėmesio į tai, kad prieš 70–80 metų žmonės buvo žemesni nei yra dabar. Tuo metu vidutinis vokiečių ūgis buvo nuo 150 cm iki 165 cm.

Jau sukonstravus šarvuotį, jo kūrėjui pavyko sužinoti originalius šio modelio išmatavimus. Pagal juos paaiškėjo, kad čekai šią mašiną atkūrė per plačią ir per žemą, vokiečiai – per ilgą šarvuotį ir per platų jo galą. Ukmergiškio mašina yra tikra sėkmė, jos išmatavimai nuo originalo skiriasi vos pusantro centimetro.

Šios transporto priemonės aukštis 185 cm, sienų storis – 4 milimetrai. Vyganto šarvuočio svoris – 3,5 tonos, tai yra viena tona mažiau nei svėrė originalas. Vienas anglų kolekcionierius šį ukmergiškio kūrinį pripažino geriausiu šios markės atkurtu vokiečių šarvuočiu pasaulyje. Anot Vyganto, jis yra sulaukęs pasiūlymų savo šedevrą parduoti.

Atkurtas itin smulkmeniškai

„Visos geriausios idėjos gimsta mažuose garažuose“, – juokiasi Vygantas, šarvuotį sukonstravęs 24 kvadratinių metrų ploto garaže šalia namo. Antrojo pasaulinio karo laikų mašiną ukmergiškiui pagaminti prireikė pusantrų metų. Vyras ją konstravo padedamas dabar jau Anapilin iškeliavusio tėvo.

Kurdamas savo kūrinį Vygantas viską darė itin smulkmeniškai. Vyriškis net varžtus, kurie buvo matomi nuotraukose, stengėsi išdėstyti tose pačiose vietose.

Visa šarvuočio įranga surinkta labai kruopščiai ir kone kiekviena atskira detalė turi savo istoriją. Naktinė šarvuočio lempa, kuri buvo skirta užmaskuoti važiuojančias transporto priemones nakties metu, į ukmergiškio rankas pateko labai įdomiai. Šios detalės ieškojęs Vygantas iš kolekcionierių sužinojo, kad būtent tokią jie yra matę pas žmogų, gyvenantį Kauno rajone. Nuvykus paaiškėjo, kad tai tikrai ta dalis, kurios buvo ieškota. Pasirodo, kad lempa Antrojo pasaulinio karo metu buvo sumontuota ant vokiečių tanko „Tiger“, kuris buvo pašautas šalia dabartinės Kauno hidroelektrinės. Ją savo namuose turėjęs vyras, tuomet dar būdamas vaikas, nuo šio tanko nuėmė ir parsinešė namo, kur ji prabuvo iki šiol.

Šarvuočio inventorius sudarytas tik iš originalių to meto detalių.

Šarvuočio inventorius sudarytas tik iš originalių to meto detalių.

Mašinos korpusą puošia originalūs to meto vokiški benzino kanistrai, žemės paminkštinimui skirtas įrankis peikena (kirka) buvo iškastas šalia Veprių miestelio, kur karo metais vyko didelis mūšis. Originalios mašinos lempos atvežtos iš Anglijos, kastuvas – iš Bundesvero sandėlių Austrijoje. Domkratas, kuris naudotas būtent šio modelio šarvuočiuose, atkeliavo iš Hanoverio, kitas vokiškas lengviesiems automobiliams skirtas domkratas buvo kaimo žmonių rastas ariant laukus šalia Klaipėdos. Kuprinės, dirželiai ir kitos įvairios detalės taip pat yra originalios ir atvežtos iš įvairiausių Europos kampelių.

Atkurti autentišką šio šarvuočio vidų istorijos entuziastui buvo sudėtingiau. Nėra išlikusios nė vienos šio modelio vidaus nuotraukos. Kurdamas interjerą vyras rėmėsi tuo, kad originalų šarvuočio modelį tuomet gamino kompanija „Horch“, kuri taip pat kūrė ir kitus panašius karinius vienetus. Kai kurių iš jų originalai yra išlikę iki šiol. Vyganto nuomone, šių mašinų vidus neturėjo labai daug skirtis ir nutarė pasirinkti būtent šį pavyzdį.

Originalus modelis turėjo 3,5 kub. cm tūrio benzininį „Horch“ variklį ir išvystydavo maksimalų 80 kilometrų per valandą greitį. Vyganto atkurtos mašinos pagrindas – visureigio Land Rover „Discovery“ bazė. Būtent šis modelis labiausiai tiko konstruojant šią karo mašiną. Šarvuotis varomas 2,5 kub. cm tūrio dyzeliniu varikliu. Siekiant autentiško garso sumontuota motociklams skirta išmetimo sistema.

Istorija susidomėjo netikėtai

Prieš penkerius metus kilusi idėja įkurti „Miško brolių“ klubą Vygantą paskatino gilintis į istoriją. „Domėjimusi istorija užsikrėčiau labai staigiai ir jau, matyt, nepagydomai“, – sakė jis. Vyras ėmėsi nagrinėti savo giminės šaknis ir atrado, kad trys jo senelio broliai buvo vokiečių karininkai, dalyvavę Antrajame pasauliniame kare ir kovęsi būtent Lietuvos teritorijoje. Jų pavardės yra iškaltos žuvusiems kariams skirtuose paminkluose.

Paklaustas, kaip į šį vyriškio projektą reagavo artimieji, Vygantas šmaikštavo. „Žmona sakė, kad šis šarvuotis pagamintas jos nervų sąskaita“, – juokėsi vyras. Istorijos entuziastas pasakojo, jog iš garažo mašiną perkėlus į namo kiemą, retas žmogus, praeinantis pro šalį, pastebėjęs stovintį šarvuotį nesustoja pažiūrėti.

Pakėlė „Miško brolius“ į kitą lygį

Savo kūrinį Vygantas oficialiai pristatė 2015 metų spalio 3 dieną, per klubo „Miško broliai“ gimtadienį. Tuo šio kūrinio tobulinimas nesibaigė ir jis vyksta iki šiol. Šarvuotis papildė klubo jau turėtą trijų karinių mašinų ir dviejų motociklų kolekciją.

„Mes su savo turima technika dalyvaujame miesto, rajono šventėse. Po šio šarvuočio sukūrimo klubas „Miško broliai“ perėjo į kitą lygį“, – sakė Vygantas.

Sekmadienį vyriškis su savo šedevru iškeliavo į Didžiojoje Britanijoje vykstantį „War and Peace show“ renginį, kuriame dalyvauja beveik 5 000 technikų iš viso pasaulio.

Dainiaus VYTO nuotr.

Palikite komentarą apie straipsnį

  • Barnypok :
    osOyD1 http://www.FyLitCl7Pf7ojQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
  • Anonimas :
    The problem is elsewhere. This man managed to steal other people's work for five years, and even the bad press. The first car with the correct dimension is just that from the United States and is five years older. This man is no hero, just a thief. In addition, "he grind the shit". He doesn't know anything about the car. 247 project author. Gruppe 247.
  • lkl :
    Čia ir yra pagrindinė lietuvių problema: ambicijų nebuvimas ir nepilnavertiškumo kompleksas. Gavo pasiulymą, tipo auksas krenta is dangaus, vietoj to kad jis padėkotų ir pasideretų, sukurtų šiuolaikinį prototipą panašų į tą šarvuotį, užsidirbtų milijonus, sukurtų darbo vietų, atkurtų lietuvos karinę pramonę: juk šarvuotis ar tankas vistiek grabas, bet jis juokiasi va kokie saudo arabai durni. Kas čia durnas? Tai ką man fabriką samdyt? nu durniau niekas negali pasakyti, kariniai uzsakymai vykdomi deshimtmeciais, pinigai pervedami i prieki. Tai ablauke galesi auksinį garažą pasistatyt, o jis durnina kitus. Kaimiškas mentalitetas: "a kaimynas negeria, bet paveikslus tapo... na tai tikriausiai durnas". Gal gi tiem saudo arabams nebutina kad į vidų butų visokios senienos sudetos, jiems patiko isore, zema masina, padaryti dar isoliacija prideti viduj, arba padaryti vietos siuolaikiniams pribumbasams ir vsio, juk modelis tai neblogas isejimas is apacios...